• Blog /
  • Evropski teden mobilnosti: Kdo trpi prevozno revščino?
september 17, 2025 / Avant2Go
Evropski teden mobilnosti: Kdo trpi prevozno revščino?

Pomislimo: Ali je ugoden, varen, dostopen in trajnosten prevoz resnično na voljo vsakomur?

Ravno s tem pomembnim vprašanjem se ukvarja Evropski teden mobilnosti z letnico 2025. Veliko ljudi se namreč sooča z visokimi stroški prevoza, ki še naprej nezadržno rastejo. Drugi problem je pomanjkanje prevoznih možnosti, ki omejuje dostop do nujnih storitev, delovnega mesta, izobraževanja in drugih dejavnosti. Prav to letošnji Evropski teden mobilnosti pomenljivo imenuje "prevozna revščina".

V "prevozno revščino" nas lahko pahne lastništvo (pre)dragega avtomobila

Za lastniško vozilo moramo danes odšteti pravo malo bogastvo: Po JATO analizi iz julija 2025 so se cene novih avtomobilov med letoma 2020 in 2022 rekordno višale celo za več kot 10 odstotkov na leto (povprečno med 1.800 in 3.500 evri) in to v ključnih avtomobilskih segmentih v Evropi. Če v obzir vzamemo cene iz leta 2010 pa so se novi avtomobili podražili celo za vrtoglavih 64 odstotkov. Medtem kupna moč gospodinjstev seveda raste bistveno počasneje.

Tako povprečni mesečni strošek lastniškega vozila v Evropi znaša že med 500 in 900 evri, odvisno od države in tipa vozila. V Sloveniji glede na različne analize znaša med 500 in 700 evri že za kompakten avtomobil (npr. VW Golf ali Renault Clio).

Kako torej postati prevozno "bogatejši"?

Odgovor se glasi: "Z alternativami."

Raziskave kažejo, da si lastništva osebnega avtomobila, še posebej v razvitih državah, želi vse manj ljudi. Že leta 2022 je bilo tako eno izmed sporočil ETM celo, da je (lastniški) avtomobil s svojimi bremeni za posameznika in okolje postal “sovražnik dobrega življenja”. Zaradi aktualnih (neugodnih) trendov se tako k alternativnim oblikam mobilnosti zateka vse več Evropejcev.

A te alternative so danes vse manj "alternativne". Preverimo nekaj številk.

Pred nekaj meseci smo pri številu registracij uporabnikov v aplikaciji Avant2Go presegli mejnik 70 tisoč, pri čemer levji delež - 60 tisoč registracij danes prispevajo slovenski uporabniki. To pomeni, da je souporaba vozil del mobilnosti že vsakega 35. prebivalca naše države.

Zakaj naraščanje priljubljenosti? - Avant2Go uspešno odgovarja na naraščajoče stroške lastništva avtomobila, ki za seboj nemalokrat povleče tudi številne nepredvidljive stroške. Stroški vzdrževanja, registracije, zavarovanja, popravil, vinjete, novih pnevmatik in nenazadnje tudi samega parkiranja vozila tako neusmiljeno ne siromašijo denarnic uporabnikov, ki za svojo mobilnost plačajo zgolj po porabi. Cena njihove mobilnosti je tako znana vnaprej.

Ne siromašimo našega življenjskega okolja s parkirišči

Poleg ostalih alternativnih oblik prevoza lahko za nameček souporaba enega vozila z bližnjega parkirišča, ulice ali glavne ceste umakne kar deset lastniških. Temu dejstvu pa lahko, ko govorimo o sistemu souporabe Avant2Go, dodamo še izključno električni pogon avtomobilov, ki (lokalno) ne onesnažuje s hrupom ter škodljivimi izpusti.

Sprememba naših navad, povezanih z mobilnostjo, je tako rekoč življenjskega pomena. Napočil je torej čas za sodobno in trajnostno mobilnost, za kar imamo danes znanje in možnosti.

Tudi zato se vsako leto kampanji na evropskem in nacionalnem nivoju pridružuje vse več mest. V letu 2024 je v kampanji sodelovalo preko 2500 mest po celotnem svetu in 120 slovenskih občin, ki pokrivajo več kot 85% vseh prebivalcev Slovenije.

Tudi v letu 2025 tako vabimo k izvedbi akcij za vključujoče in varne prevozne storitve za vsakogar. Več o doganjanju ob robu ETM 2025 lahko preberete na uradnem spletnem portalu.